۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

شیپ




برای خیلی از ما تصور اینکه جسم با ارزشمان لانه ای برای مگس ها باشد سخت و دور از ذهن است. و البته همه ما می دانیم که روزی خوراک کرم ها و موجودات درون خاک خواهیم بود.
مثل همیشه در اتاقم نشسته بودم و بیماران همیشگی ام را با مشکلات همیشگی شان ویزیت می کردم.
در بین بیمارانی که توی راهرو منتظر بودند، پسرکی لاغراندام ،حدودا پانزده شانزده ساله، با صورتی آفتاب سوخته و شلوار کردی مشکی خاک گرفته نظرم را جلب کرد. آرام روی یکی از صندلی های نزدیک در اتاق نشسته بود، از بیماران همیشگی ام نبود.نمی شناختمش! یک دستمال پارچه ای جلوی چشم راستش گرفته بود و به نظر می رسید چیزی داخل چشمش رفته یا ضربه ای به آن خورده است.
نوبتش که رسید داخل شد. دستمال را از روی چشمش برداشت. چشم کاملا متورم بود و پلکهای قرمز به هم چسبیده بودند.
پلکها را که از هم باز کردم بیش از ده کرم کوچک سفید درون چشم شناور بودند.

این بیماری که در اصطلاح محلی به آن شیپ می گویند و در بهار شایع می شود، در واقع همان
میاسیس است و آن تخم گذاری مگس ماده در هر جای بدن انسان یا احشام است، تا لارو ها از بدن تغذیه کرده و به مگس های بالغ تبدیل شوند.
پس از آن با چند بیمار دیگر هم برخورد کردم که لاروها در چشمهاشان و یا گلوشان لانه کرده بودند.

4/3/1388

۹ نظر:

  1. that was very strange for me.Mina

    پاسخحذف
  2. گلاره جان.من واقعا از داشتن هموطني مثل تو به خودم ميبالم.اميدوارم هميشه موفق باشي.

    پاسخحذف
  3. درود بر پزشکان انسان و دردآشنایی چون تو گلاره جان.

    پاسخحذف
  4. وای چقدر وحشتناکه
    آفرین به تو خانم دکتر

    پاسخحذف
  5. خانم دکتر.لااقلْ راجع به چگونگیِ درمانِ این بیماری هم توضیحاتی بدهید.

    پاسخحذف
  6. از تمام دوستانم که واقعا به من لطف دارند متشکرم.
    اگرچه هدف من تنها پرداختن به مسایل اجتماعی است و نه علم پزشکی ولی در پاسخ به دوستان باید بگویم درمان بستگی به محل درگیری دارد.
    اگر لاروها در سطح پوست باشند و دور از نقاط حساس بدن شاید استفاده از یک اسپری حشره کش کافی باشد. در گلو با چند پاف اسپری لیدوکایین لاروها بی حس شده و از بافت گلو جدا می شوند .
    کاری که من از دستم برای این بیمار برآمداین بود که ابتدا چشمش را با یک لیتر سرم با فشار زیاد شستم تا لاروها جدا شوند . یک آمپول ضد التهاب و ضد حساسیت هم بدلیل التهاب زیادی که چشم داشت به صورت عضلانی تزریق کردم و قطره استریل چشمی هم دادم که در منزل استفاده کند.(البته این کاری بود که به ذهن من رسید)
    مسلما اگر لاروها به لایه ها و بافتهای داخلی تر چشم نفوذ کنند جراحی هم لازم می شود.

    پاسخحذف
  7. سلام خانم دکتر
    خسته نباشید,من خودم در سالهای دور چند بار به این بیماری مبتلا شده بودم وهنوز هم خاطره تلخ آن برایم باقی مانده.البته ما به آن "سیسبو"میگفتیم.بعد از مدتی حدود یک هفته کرم ها تبدیل به پشه شده و پی کارشان میرفتند.
    چون در آن زمان اثرات نا مطلوب اسپری های پشه کش ناشناخته بود و شاید هم از سر ناچاری به داخل گلو اسپری میکردند واتفاقا جواب هم می داد.در هر حال خاطره سال های دور(که یادش به خیر نباشد)برایم زنده شد.شاد وسلامت باشید.

    پاسخحذف
  8. سلام با اجازه شما من مطلب شما را در فیس بوک گذاشتم

    پاسخحذف
  9. چه از اجبار چه از اختيار كار شما تحسين برانگيزه !
    لازم به گفتن من و امثال من نيست.
    داريوش.ش

    پاسخحذف

نظر شما: