۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

سخت ولی ساده








از صبح به این فکر می کنم که زندگی سخت ولی ساده خیلی بهتر از زندگی آسان ولی پیچیده است.


دیروز به یکی از سیاه چادرها رفتم . به زندگی ساده و آرامششان که از چهره هاشان پیدا بود، حسودیم شد. آرامش درون سیاه چادری، که وقتی از دور به آن نگاه می کردم، دلم برای ساکنینش می سوخت، آنقدر پررنگ بود که آرزو کردم یکی از آنها بودم.

و اما در مورد سیاه چادرها:

سقف این چادرها از موی بز است، که علاوه بر اینکه از ورود باران به چادر جلوگیری می کند در تابستان هم الیاف آن از هم جدا شده و هوا به راحتی جریان می یابد. خصوصیت دیگر این سقف بوی آن است که دور کننده حشرات موذی می باشد.
دیوارهای سیاه چادر از حصیرهایی تشکیل شده است که زنان کرد می بافند.
دور تا درر دیوار حصیری چادر، از بیرون، گودالی کنده می شود تا آب باران در آن جمع شده و وارد چادر نشود.
داخل سیاه چادر از یک اتاق نشیمن، یک اتاق میهمان و یک آشپزخانه تشکیل شده که با دیوارهای حصیری کوتاه از یکدیگر جدا شده اند. .حصیرهایی که دیوار اتاق میهمان را میسازند، با نخ های رنگی و به صورت نقش های زیبا، بافته می شوند . زیباترین گلیم هم در این قسمت پهن می شود.
در آشپزخانه منقلی زغالی وجود دارد که در تابستانها به بیرون از چادر منتقل می شود.

و خلاصه اینکه این سیاه چادر هم عمارتی است برای خودش.


16/8/1388

۸ نظر:

  1. That's a truth, I think you are right , they are out of the politic, technology and all the stress coming from these two.

    پاسخحذف
  2. اگه وسط یه مهمونی پر از آدمای پر اهن و تولوپ هم دلت برا اینجور زندگی پر بکشه، اون موقع حرفتو می تونی به خودت بباورونی!

    پاسخحذف
  3. هم عنوانش هم عکساش باحالن، دم شما گرم!

    پاسخحذف
  4. من مخالفم.این نوع آرامشی که شما دیدید آرامش ناشی از دانستن و شناختن و آگاهانه نادیده گرفتن نیست.آرامش ناشی از ندیدن و نشناختن است آرامش ناشی از چشم بسته بودن و محدود بودن و محروم بودن است.آنها هم آرزو دارند یکی از ما بودند.

    پاسخحذف
  5. سارا جان حرفت را قبول دارم ولی آرامشی که در سادگی زندگی و زندگی کردن با آدم های ساده وجود دارد، چیزی است که خیلی از ماها از اون محرومیم.
    راستش از زندگی در میان مردمی که هر حرفشان را ده بار نشخوار می کنند( و اسمش را گذاشتند مزه مزه کردن!!!) تا مبادا چیزی بگویند که خدای نکرده به ضررشان باشد ، حالم به هم می خورد.کسانی که باید هر حرفشان را آنقدر تجزیه تحلیل کنی تا بفهمی کدام گفته شان راست بوده و کدامش دروغ. و البته از آنجا که هیچ حرفشان بدون منظور نیست، پیدا کردن منظور این حرفها هم می شود قوز بالا قوز. بگذریم که تو هم هر چه می گویی حتما منظوری داری و حال برای اثبات بی منظور بودن حرفت، باید کلی کالری بسوزانی و وقت با ارزشت را تلف کنی!

    پاسخحذف
  6. سلام.
    برای آهنگ گذاری در وبلاگ به یکی از آدرس های زیر مراجعه کنید :
    http://khatkhatihayeman.pib.ir/pages/ahang.html

    http://bakhtar.blogfa.com/post-55.aspx

    http://rapidvar.mihanblog.com/post/comment/31

    شاد باشید.
    در ضمن می تونید توی موتورهای جستجو نحوه قرار دادن آهنگ در وبلاگ رو هم سرچ کنید.

    راستی من در مورد فصل بلوط اشتباه کردم. پاییز (همین فصل) فصلشه و درختهای مسیر دیگه داشتند ولی نشد دیگه... انشاا... دفعه بعد.

    شاد باشید

    پاسخحذف
  7. سلام.زندگي همينه خانومي.فراز و فرود و سرشاز از لحظه هايي كه گاه ِ نه چندان دوري برايمان خاطره مي شوند.بلاگ تان زيباست.چنان چون زيبايي ِ ديدن ِ عكسي كهنه كه ديروزها را برايمان به ياد مي آورد.ممكنه كه از زيبايي بي بهره باشد اما خود آبستن ِ هزارها ياد ها و خاطره هاست.دست مريزاد بانو.شاد زي ، مِهر افزون

    پاسخحذف
  8. سلام .
    من هم با تو هم تجربه ام وچون از تجربه ام لذت می برم نگفتم " همدرد " !
    راستی در لباس محلی زیبا شده بودی !

    پاسخحذف

نظر شما: